جک لیواین درگذشت
دغدغه من اصولاً وضعیت آدمی است. سمت و سوی گزنده ای که برگزیده ام نشانه ای از ناامیدی من از آدمی است. یاسی که در تضاد با این مطلب است که من از نژاد آدمی انتظارات بزرگی دارم.
جک لیواین – ۱۹۵۲
جک لیواین، هنرمند رئالیست اجتماعی، که در نقاشی هایش صاحبان قدرت و سرمایه را به سخره می گرفت در سن ۹۵ سالگی در نیویرک درگذشت. آثار او از نظر سبک شناسی تداوم منطقی نقاشی های اساتیدی قدیمی چون گُیا و ال گرکو اند، که البته با لحن چپ گرایانه هنر مدرن ادا می شوند.
او در سال ۱۹۱۵ در باستن (ماساچوستز) به دنیا آمد و در جوانی در «دابلیو. پی. ای.» (اداره پیشرفت کار)، که برنامه ای دولتی برای حمایت از هنرها در بحران اقتصادی مهیب دهه سی بود، مشغول به کار شد. ضیافت خرد ناب (۱۹۳۷) [پایین راست]، نقاشی ای که لیواین در انتقاد از فساد سیاسی کشیده بود، توسط مُما (موزه هنرهای مدرن)، خریداری شد که این در تثبیت لیواین به عنوان یکی از چهره های مهم هنر مدرن نقش قابل توجهی ایفا کرد.
لیواین بین سال های ۴۲ تا پایان جنگ در ارتش حضور داشت. نقاشی او با عنوان به خانه خوش آمدید (۱۹۴۶) [بالا]، که هجویه ای از قدرت نظامی بود، بعد از به نمایش درآمدن در نمایشگاه وزارت خارجه امریکا در مسکو ، انتقاداتی را به خود جلب کرد. در جریان مک کارتیسم، به «کمیته فعالیت های غیرامریکایی» فراخوانده شد، هرچند او هرگز به آن جا نرفت.
لیواین در طول فعالیت هنری اش، یک نقاش فیگوراتیو و چپ گرا باقی ماند اما تحت تاثیر نقاشی انتزاعی در میانه ی قرن تا حدی در سایه قرار گرفت. در سال ۲۰۰۵ در جایی گفت: من عاشق اساتید کهن نقاشی هستم و هیچ کس از نقاشان مدرن برایم اهمیتی ندارند….من می خواهم با مرده ها نقاشی کنم. با این حال، آثار لیواین علاوه بر مسائل سیاسی، دربرگیرنده درون مایه های انجیلی نیز هستند. اثر هابیل و قابیل [بالا چپ] او در سال ۱۹۷۳ توسط واتیکان خریداری شد.
alireza.sahafzadeh.net
جک لیواین – ۱۹۵۲
جک لیواین، هنرمند رئالیست اجتماعی، که در نقاشی هایش صاحبان قدرت و سرمایه را به سخره می گرفت در سن ۹۵ سالگی در نیویرک درگذشت. آثار او از نظر سبک شناسی تداوم منطقی نقاشی های اساتیدی قدیمی چون گُیا و ال گرکو اند، که البته با لحن چپ گرایانه هنر مدرن ادا می شوند.
او در سال ۱۹۱۵ در باستن (ماساچوستز) به دنیا آمد و در جوانی در «دابلیو. پی. ای.» (اداره پیشرفت کار)، که برنامه ای دولتی برای حمایت از هنرها در بحران اقتصادی مهیب دهه سی بود، مشغول به کار شد. ضیافت خرد ناب (۱۹۳۷) [پایین راست]، نقاشی ای که لیواین در انتقاد از فساد سیاسی کشیده بود، توسط مُما (موزه هنرهای مدرن)، خریداری شد که این در تثبیت لیواین به عنوان یکی از چهره های مهم هنر مدرن نقش قابل توجهی ایفا کرد.
لیواین بین سال های ۴۲ تا پایان جنگ در ارتش حضور داشت. نقاشی او با عنوان به خانه خوش آمدید (۱۹۴۶) [بالا]، که هجویه ای از قدرت نظامی بود، بعد از به نمایش درآمدن در نمایشگاه وزارت خارجه امریکا در مسکو ، انتقاداتی را به خود جلب کرد. در جریان مک کارتیسم، به «کمیته فعالیت های غیرامریکایی» فراخوانده شد، هرچند او هرگز به آن جا نرفت.
لیواین در طول فعالیت هنری اش، یک نقاش فیگوراتیو و چپ گرا باقی ماند اما تحت تاثیر نقاشی انتزاعی در میانه ی قرن تا حدی در سایه قرار گرفت. در سال ۲۰۰۵ در جایی گفت: من عاشق اساتید کهن نقاشی هستم و هیچ کس از نقاشان مدرن برایم اهمیتی ندارند….من می خواهم با مرده ها نقاشی کنم. با این حال، آثار لیواین علاوه بر مسائل سیاسی، دربرگیرنده درون مایه های انجیلی نیز هستند. اثر هابیل و قابیل [بالا چپ] او در سال ۱۹۷۳ توسط واتیکان خریداری شد.
alireza.sahafzadeh.net
هیچ نظری موجود نیست:
ارسال یک نظر